ЗНОВУ ПРО ЗДОРОВ’Я НАШИХ ДІТЕЙ
Питання здоров’я дітей нині хвилює не тільки батьків, а й вчителів, тому що фізичний стан і самопочуття безпосередньо впливають на навчання та поведінку дитини в школі. (Розмова з імунологом, старшим науковим співробітником лабораторії імунології Науково – дослідного медичного університету Катериною Григорівною Гаркавою.)
Імунна система наших дітей дуже ослаблена. На неї негативно впливають фактори навколишнього середовища, особливо радіаційні чинники, хімічні та фізичні фактори, а також біологічної природи: віруси, найпростіші гельмінти, бактерії. Імунна система дітей перебуває у важкому стані: вони не мають ніякого відпочинку ні вдома, ні в школі, ні на вулиці. Постає питання: як потрібно підтримувати захисні сили організму дитини? Імунна система здатна до адаптацій, вона працює разом із нервовою і ендокринною системами, які формуються до 14 років.
У зв’язку з цим виникає запитання: як треба давати ліки дітям, коли вони хворіють? Сучасне дозування ліків для дітей не завжди враховує ті критичні зміни, які відбуваються в імунній системі, і це може негативно вплинути на її становлення.
Дуже багато хімічних речовин спричиняють виникненню пухлин. Це – амідопірин, анальгін, бромгексин, ампіцилін, іміпрамін, оксицилін, окситетрациклін, піперазин та інші.
Треба знати, що є системи, які допомагають адаптуватися організму (нервова, ендокринна та імунна), а є системи, які допомагають організму вивести шкідливі речовини. Це дихальна система, шлунково – кишковий тракт, шкіра і сечовивідна система. Якщо всі ці системи працюють добре, то навантаження шкідливими речовинами, які потрапляють до організму і успішно виводяться з нього, зменшується. Якщо ці системи працюють дуже повільно, то організм захворює. Тоді треба подумати, як звільнитися від усіх шкідливих накопичень. Треба давати фітопрепарати, фітоконцентрати, фітозбори, які не мають побічної дії на організм порівняно з тими хімічними препаратами, які ми даємо при захворюванні. Коли дитина хворіє, то всі системи організму працюють на те, щоб вивести організм із стану захворювання. Але треба терпіння. Хай дитина на день, на два більше похворіє, але без використання хімічних речовин. Гематологи нині дуже часто звертаються до батьків з проханням: « Не спішіть давати дітям хімічні сполуки, бо відбувається порушення кровотворення».
Як же допомогти дітям вижити?
Не може бути чистого повітря, чистої води та їжі, якщо не буде рослин. Вони мають великий спектр дій. Насамперед – допомагають нам пристосуватися завдяки біологічно – активним речовинам, вуглеводам, білкам, ліпідам, ферментам, мікроелементам. Це великий спектор життєдайної сили. Рослини, на відміну од людини і тварини, не можуть змінити місце перебування, якщо їм щось не подобається. Вони мають або загинути, або вижити на цьому місці. І ось, коли рослина виживає, вона виробляє такі біологічно – активні речовини, які допомагають їй і тому, хто її використовує.
Тому, перш ніж лікувати дитину, потрібно визначити, які причини призвели до захворювання. Сьогодні дуже багато гельмінтів – 26000 видів, у тому числі й завезених з інших країн. Коли імунна система має знижений рівень, то починається їх розквіт в нашому організмі.
Нині багато розмов ведеться про таке захворювання, як туберкульоз. Але у кожному випадку треба визначитись, це захворювання може бути спричинене вірусами, бактеріями або одноклітинними паразитами. Від них треба спершу звільнитися, а потім лікуватись. Підвищене напруження в організмі призводить до того, що відбувається порушення в імунній системі. Збільшується рівень продукції антитіл. І через певний час власні антитіла знищують власні клітини і тканини.
Щоб дитина могла пристосуватися до навколишнього середовища, навантаження мають бути помірними. А ще важливо, щоб дитина раділа, бо це благодійно впливає на імунну систему. А в пригніченому стані, в стані депресії імунна система перебуває в стані сплячки.
Важливо ще з початкової школи звернути увагу дітей на те, як треба поводитися з рослинами: як їх висаджувати, доглядати, як з ними спілкуватися. Бо нині всім відомо, що рослини мають зір, нервову систему, серце. Вони все відчувають, знають свого господаря і ворога та можуть впливати на них. Бажано, щоб біля школи був сад, парк або дендропарк, щоб діти відпочивали і спілкувалися з природою для покращення як свого фізичного стану, так і морального.
Влітку дуже бажано вивозити дітей на відпочинок у Прикарпаття та Карпати, бо там найкращі умови для оздоровлення. Відпочинок на морі не завжди безпечний через значну сонячну радіацію.
ВИСНОВКИ
Отже, фізичну культуру особистості можна визначити як сукупність властивостей людини, які набуваються у процесі фізичного виховання і виражаються в її активній діяльності, спрямованій на всебічне удосконалення своєї фізичної природи та ведення здорового способу життя.
Фізична культура є результатом багатогранної творчої діяльності суспільства. Вона успадковує культурні цінності, створені суспільством на попередніх етапах, і розвиває їх залежно від політичних, економічних, матеріальних можливостей певної історичної епохи.
Здоровий спосіб життя – надійний, діяльний спосіб збереження і зміцнення здоров’я учнів. Відомо, що здоров’я потрібно берегти змолоду, тому і основне завдання у вихованні дбайливого ставлення до свого здоров’я, здорового способу життя лягає на плечі шкіл.
Уміння і навички, які стосуються здорового способу життя і безпеки життєдіяльності, потребують багаторазового вправляння, тому в організації їх застосування переважають практичні вправи, індивідуальна й групова діяльність; обов’язковим є зв’язок із життєвим досвідом дітей, врахування умов, в яких вони перебувають вдома. Особливе значення для реалізації програмових вимог має співпраця з сім’єю, мотивація дітей на самоконтроль у щоденному виконанні правил щодо збереження, безпеки життя свого і оточуючих.
Зразком втілення в роботу даних завдань можуть слугувати розробки підсумкових занять з курсу «Основи здоров’я», спортивного свята «Здоровенькі були!» та виховного заходу «Пригоди Цибуліно».
Творчо працюючий вчитель може використати підсумкові заняття і як загальношкільний захід для всієї початкової школи та і батькам повчально буде відвідати подібні заходи.
Виховний захід «Пригоди Цибуліно» присвячений правам людини та разом з тим навчає присутніх взаємовідносинам з оточуючими, вчить відстоювати свої права.